Analiza i ocena funkcjonalności systemu masowej obsługi na podstawie obsługi celnej pojazdów ciężarowych

Analysis and evaluation of the functionality of the mass service system on the basis of customs of truck vehicles

  • Andrzej Lewiński Uniwersytet Technologiczno-Humanistyczny w Radomiu, Wydział Transportu i Elektrotechniki
  • Marta Żurek-Mortka Uniwersytet Technologiczno-Humanistyczny w Radomiu, Wydział Transportu i Elektrotechniki
Keywords: analysis, evaluation, truck vehicles

Abstract

Paper discussed the modeling of customs processes for truck vehicles using the Markov processes and mass service theory (queue theory), showing the operation of the notification handling system as a system dependent on random events. The system is characterized as a system with Poisson input stream, exponential service time and many service stations. The results are presented in the form of graphs based on real data received from the customs office.

References

1. Czachórski T., Modele kolejkowe w ocenie efektywności pracy sieci i systemów komputerowych, Gliwice 1999
2. Jakubowski A., Procesy stochastyczne, UMK Toruń 2012
3. Lewiński A., Bester L., Modelowanie zdarzeń na niestrzeżonych przejazdach kolejowych, Logistyka 3/2012, s.1307-1313
4. Lewiński A., Żurek-Mortka M., Modelowanie systemu masowej obsługi w obsłudze celnej pojazdów ciężarowych, Autobusy. Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe, nr 12/2017, s. 575-581
5. Oniszczuk W., Metody modelowania, Wyd. Politechniki Białostockiej, Białystok 1995
6. Rosołowski E., Podstawy modelowania systemów, s.35-47
Published
2018-06-22
Section
Efektywność transportu/Transport efficiency